طبق صحبت های یک سخنگوی اتحادیه اروپایی، وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است در نشست خود در روز چهارشنبه یک بسته تحریمی جدید علیه روسیه تصویب کنند.

چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه در راه است/ حالا کی ضرر کرد؛ اتحادیه اروپا

به گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سال گذشته در نشستی مطبوعاتی گفت: ما هیچ وقت کانال‌های ارتباطی با روسیه را تعطیل نکردیم و همچنان ادامه می ‌دهیم و ارتباطات با مقامات روسیه از طریق این کانال‌ های ویژه انجام می ‌شود، اما قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشستی که چهارشنبه این هفته دارند چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه را تصویب کنند.

همچنین قرار است در این نشست، درباره کمک های نظامی به اوکراین و امضای یک توافق امنیتی میان بروکسل و کی‌یف صحبت و تصمیم گیری شود.

در این راستا تاریخچه دقیقی از آغاز تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه وجود ندارد اما به طور میانگین هر چند بار که نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا برگزار شده اعضای این اتحادیه گوشه چشمی هم به روسیه برای تصویب بسته های تحریمی داشته اند، حال آنکه این تحریم ها به گفته برخی از وزرای غربی نه تنها تاثیری در فعالیت های سیاسی و بین المللی روسیه نداشته بلکه آنکه ضرر بیشتر را داشته، کشورهای غربی بوده اند زیرا روسیه بسیاری از موضوعات همچون صادرات گاز را به کشورهای اروپایی محدود کرده است.

چندی پیش نخست وزیر مجارستان تاکید کرد که به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه، ساکنان اروپا فقیرتر شده و استفاده از این سلاح تاثیر معکوس داشته است.

وی در صحبت های خود با یک رسانه مجارستانی از اتحادیه اروپا خواسته بود پیش ازآنکه خیلی دیر شود درباره تحریم‌ های اعمال شده علیه روسیه با واشنگتن رایزنی شود.

وزیر خارجه آلمان هم سال گذشته در یک نشست مطبوعاتی اذعان کرده بود که تحریم‌ها علیه روسیه تاثیر مورد نظر را نداشته ‌اند.

 وی گفت: تحریم‌ های اقتصادی باید تاثیر اقتصادی داشته باشند، اما تحریم ‌ها علیه روسیه تاثیر اقتصادی ندارند.

در این زمینه کارشناسان بین الملل معتقدند، با وجود جنگ میان روسیه و اوکراین، به نظر می‌رسد که اقتصاد دوران جنگ روسیه در حال شکوفایی است چراکه کرملین تولید تجهیزات نظامی را تقویت کرده و حقوق بازنشستگی، دستمزدها و دیگر مزایا را برای افرادی که مرفه و ثروتمند نیستند در کنار دیگر سوبسیدها، افزایش داده‌ است.

از سوی دیگر روسیه هم با وجود تصویب این تحریم ها بیکار نبوده و اقداماتی را انجام داده است به طوری که ترسا ریبرا، وزیر گذار انرژی اسپانیا به یک شبکه اسپانیایی گفت: در مدت یک سال گذشته، جریان گاز از روسیه بیش از ۸۲ درصد کاهش پیدا کرد.

این وزیر اسپانیایی گفت: در واقع، در ژانویه سال ۲۰۲۱، عرضه از سوی روسیه، حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی در اروپا را تشکیل می داد. در حال حاضر، این رقم به ۱۰ درصد رسیده است. اسپانیا که برای تامین گاز به روسیه وابسته نیست، منابع کافی دارد تا به همسایگان نزدیکش فرانسه و ایتالیا کمک کند.

ریبرا اوایل هم اعلام کرده بود، خط لوله گاز طبیعی که از اسپانیا به فرانسه از طریق پیرنه امتداد دارد، ظرفیتش را به میزان ۱۸ درصد افزایش داده و اگر فرانسه درخواست کند، می تواند فورا استفاده شود. اتصال دهنده ای که از ایرون می گذرد، تست آغاز فعالیت فنی را با موفقیت تکمیل کرده تا ظرفیت را ۱۸ درصد نسبت به سطح فعلی افزایش دهد و اگر این ظرفیت در مسیر فرانسه، به طور کامل استفاده شود، این خط لوله، می تواند شش درصد از مصرف گاز طبیعی فرانسه را تامین کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هفته نیز چندی پیش اظهار کرده بود: انتظار می رود صادرات گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا، امسال به میزان ۵۰ میلیارد متر مکعب معادل یک سوم حجم صادرات سال گذشته، کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.